Dieren nemen Utrecht Centraal over om reizigers bewust te maken voor Wereldvegandag
Voor Wereldvegandag neemt een nieuwe reclamecampagne Utrecht Centraal over om reizigers aan het denken te zetten over de individuen die op hun bord belanden.
Vanaf vandaag zijn er tot en met 1 november verspreid door Utrecht Centraal meer dan 40 billboards te zien als onderdeel van de allereerste campagne in zijn soort om het drukste treinstation van Nederland over te nemen en reizigers daarmee bewust te maken van het dierenleed in de vlees-, eier- en zuivelindustrieën.
Vier posters met daarop een koe, een varken, een vis en een kip, en de tekst “Ik ben geen stuk vlees. Ik ben iemand. Eet me niet. Zie het individu. Word vegan.” herinneren mensen eraan dat elk stuk vlees afkomstig is van een individu dat net zoals wij pijn en angst voelt, en dat met geweld is gedood onder angstaanjagende omstandigheden.
Koeien, kippen, vissen en varkens verschillen niet van mensen als het gaat om het voelen van pijn en angst en het waarderen van hun leven. Door vegan te eten, kunnen reizigers gevoelige dieren behoeden voor dagelijks leed en een angstaanjagende dood in de hedendaagse intensieve vlees-, eier- en zuivelindustrieën – waarin de kelen van kippen en kalkoenen worden doorgesneden terwijl ze nog bij bewustzijn zijn en de staarten van biggen worden afgesneden zonder pijnstillers. Vegans lopen ook minder kans op kanker, obesitas en diabetes dan vleeseters en hebben een kleinere CO2-voetafdruk.
Daarom hebben duizenden Nederlanders al plantaardige maaltijden omarmd. Sluit je bij hen aan. Leg de eed af en we sturen je een maand lang informatie, recepten en tips om je op weg te helpen.