Penélope Cruz en PETA sporen winkelpubliek aan om geen bont te kopen met nieuwe advertentiecampagne voor kerst
Oscarwinnaar en mode-icoon Penélope Cruz is herenigd met PETA en poseert met een kattenvriend voor een nieuwe advertentie met de tekst, “Maak ons blij. Word bontvrij”.
De advertentie, die voor het drukke kerstseizoen is uitgebracht, volgt op recente toezeggingen van topontwerpers en retailers – waaronder Burberry, Gucci, Michael Kors, Diane von Furstenberg, John Galliano en vele anderen – om 100 procent bontvrij te worden. En Penélope is blij met zulke positieve veranderingen in de kledingindustrie.
“Eindelijk worden veel ontwerpers bontvrij, en ik kijk uit naar de dag dat er geen enkel dier meer wordt gekooid of gevangen en gedood voor bont.”
Meer dan 100 miljoen dieren lijden elk jaar voor de wereldwijde pelshandel. Het merendeel wordt in vreselijke omstandigheden op pelsdierfokkerijen gehouden. Soorten zoals wasbeerhonden, nertsen en vossen worden hun hele leven blootgesteld aan fysieke en psychologische kwellingen in kleine, kale kooien voordat ze worden gedood door middel van vergassing of elektrocutie en vervolgens worden gevild.
Dieren die in het wild worden gevangen voor hun vacht, zoals coyotes, zijn niet veel beter af – ze kwijnen uren- of zelfs dagenlang weg van de pijn in wrede vallen voordat ze worden gedood.
Wat je kunt doen
Spreek je uit voor de miljoenen dieren die elk jaar op gruwelijke manieren worden gedood omwille van hun huid.