Belgisch verbod op ritueel slachten: een kleine stap in de goede richting
Aan het begin van het jaar was er een verbod ingesteld op ritueel slachten in België. Dit vereist dat kleine dieren – inclusief kippen en schapen – elektrisch worden verdoofd voordat hun keel wordt doorgesneden, wat volgens sommigen, maar niet alle, in strijd zou zijn met de voedingswetten van de islam en het jodendom, die bepalen dat dieren gezond moeten zijn op het moment van hun dood.
BA Masri Al-Hafiz, de eerste soennitische imam van de Shah Jahan-moskee in Woking, Surrey, betoogde in zijn boek Animals in Islam dat verdoving volgens de islamitische wet niet onwettig is. Tegenwoordig zijn veel dieren die voor de moslimmarkt in Nederland worden geslacht, in werkelijkheid verdoofd en als halal gecertificeerd – zolang alle andere aspecten van de slacht overeenkomen met de islamitische wetgeving. En inderdaad, orthodoxe rabbijnen hebben wetten aangenomen in landen als Noorwegen en Zweden, waar verdoving vereist is. Aan de andere kant, in de moderne, conventionele gemechaniseerde slachthuizen van vandaag, worden miljoenen dieren elk jaar niet volledig verdoofd en ontvangen ze de dodelijke incisie terwijl ze wakker, alert en doodsbang zijn. Als je “conventioneel” vlees koopt, waaronder vlees dat wordt verkocht als “beter leven”, “biologisch” of “vrije uitloop” of een ander misleidend etiket heeft, is er geen manier om te weten of de dieren die gedood werden volledig bij bewustzijn waren terwijl hun keel werd opengesneden.
Er is geen twijfel dat dieren in slachthuizen absoluut en begrijpelijk doodsbang zijn wanneer kettingen aan hun benen worden geboeid en ze ondersteboven worden opgehangen. Vogels slaan wild om zich heen in paniek en ondraaglijke pijn, omdat hun benen kunnen breken onder hun eigen gewicht en uit hun kassen getrokken kunnen worden. Onderzoek toont aan dat wanneer koeien en schapen worden gedood zonder voorafgaande verdoving, ze mogen hun bewustzijn niet verliezen tot enkele onvoorstelbaar pijnlijke seconden nadat hun keel is doorgesneden. Dieren zien vaak de slachting van hun metgezellen en voelen hun angst.
In werkelijkheid is het idee van diervriendelijke slachting een mythe en een afleiding – want of dieren nu worden verdoofd en gedood of gewoon worden gedood, de laatste momenten van hun leven vormen slechts een deel van het lange en openlijk wrede proces van moderne vleesproductie. De realiteit van deze praktijken is niet alleen een belediging voor de leringen van vriendelijkheid van de islam en het jodendom, maar ook voor het meest elementaire gevoel van goed en kwaad van een fatsoenlijk mens.
Dieren die volgens halalvoorschriften worden geslacht, komen van dezelfde niet-islamitische, onhygiënische, miserabele veehouderijen als dieren die in standaard slachthuizen worden gedood. Op veehouderijen worden dieren door duizenden in smerige, raamloze schuurtjes, stalen kooien, kratten en andere opsluitingssystemen gepropt. Ze zullen hun families nooit opvoeden, in de grond wroeten, nesten bouwen of iets anders doen dat natuurlijk en belangrijk voor hen is.
PETA en onze internationale zusterorganisaties hebben ooggetuigenbeelden van over de hele wereld vrijgegeven, die beangstigde dieren laten zien die seksueel worden misbruikt, worden verbrand met sigaretten, gekweld en bespot in hun laatste momenten. Zelfs bij zogenaamde “biologische” slachthuizen, heeft videobewijs aangetoond dat varkens door arbeiders worden geslagen en geschopt. Op weg naar de slacht worden dieren vaak zo strak in vrachtwagens gepropt dat ze vele urenlang stikken, worden verpletterd of zelfs in de winter aan de zijkanten van voertuigen worden bevroren. Het is geen wonder dat er talloze verhalen zijn over dieren die zich wanhopig probeerden te bevrijden op de reis naar hun dood. Elk aspect van het massaal fokken, houden en doden van gevoelige en intelligente wezens gaat in tegen de basisprincipes van mededogen en eerbied voor het leven die door vrijwel alle religies worden gedeeld.
Als de nieuwe wet van België gebaseerd is op de overtuiging dat dierenmishandeling verkeerd is en dat we actie moeten ondernemen om dit te voorkomen, dan is de enige conclusie die ieder van ons met een goed geweten kan bereiken, dat we niet alleen moeten proberen wetgeving te maken tegen de meest voortreffelijke wreedheid maar ook moeten stoppen met het ondersteunen van industrieën die volledig zijn gebouwd op dierenleed – door een vegan dieet aan te nemen. Er is geen passage in de Koran of de Torah – of de Bijbel, trouwens – die dicteert dat hun volgelingen dieren moeten eten.
Barmhartige mensen zouden elke wet moeten verwelkomen die erop gericht is dierenleed te verminderen, terwijl ze weten dat niemand van ons een wet nodig heeft om te doen wat juist is. De vlees-, eier- en zuivelindustrieën zijn een hel op aarde voor dieren en we hebben de macht om een einde aan deze ellende te maken door simpelweg te kiezen voor plantaardige maaltijden. En met de enorme hoeveelheid verschillende soorten vegan vlees en zuivelvrije melk die tegenwoordig beschikbaar zijn, is het maken van betere voedingskeuzes niet alleen goed, het is ook eenvoudig.