Onderzoek onthult gruwelijke, schokkende mishandeling in wereldwijde leerhandel
Een ingrijpend onderzoek van journalist Manfred Karremann, uitgebracht door PETA Duitsland, onthult de extreme wreedheid die dieren zoals koeien en schapen in de leerhandel moeten verdragen. Dit is er aangetroffen:
- Dieren worden op lange, slopende reizen de halve wereld over verscheept voordat ze worden gedood voor leer.
- Tijdens het transport worden de dieren blootgesteld aan de weerselementen, wordt hun voldoende voedsel en water ontzegd en kunnen ze vallen en doodgetrapt worden. Zelfs zwangere dieren worden gedwongen de levende export te doorstaan.
- Gewonde en stervende dieren worden vaak illegaal geslacht, ook als ze zwanger zijn.
- In veel landen worden dieren gedood zonder eerst te worden verdoofd. Ze worden gewoonweg vastgebonden en hun keel wordt doorgesneden met een bot mes. Het kan enkele minuten duren voordat ze dood zijn.
- Door gebrekkige etikettering op lederen producten is het bijna onmogelijk om de oorsprong van dieren en hun huid te achterhalen. Aanduidingen als “Made in Italy” duiden niet nauwkeurig de oorsprong van dierenhuiden aan, waardoor consumenten niet kunnen weten waar of van welk dier het leer in hun handtassen, schoenen of meubels echt vandaan komt.
De halve wereld over verscheept voor de leerproductie
Jaarlijks worden meer dan 1,4 miljard koeien, schapen en geiten en miljoenen andere dieren gedood voor leer. In landen als Turkije floreert de handel in huiden, waardoor de wrede export van levende dieren sterk toeneemt. In 2018 werden 900.000 levende koeien en bijna 281.000 levende schapen geïmporteerd in Turkije vanuit landen als Australië, Brazilië, Duitsland, Frankrijk, Ierland, Oostenrijk en Spanje.
Deze dieren worden geëxporteerd voor de slacht naar landen als Turkije om te voldoen aan de vraag naar vers halal vlees ter plaatse en de wereldwijde vraag naar leer. Na de slacht worden hun huiden over de hele wereld verscheept.
Onderzoekers konden enkele van de routes die dieren moeten doorstaan documenteren. Wekenlang worden Braziliaanse koeien vervoerd op schepen die op weg zijn naar Turkije. Daar gaan sommige dieren met vrachtwagens verder naar Irak. Een andere route leidt via Frankrijk en Bulgarije naar Turkije. En Duitse en Oostenrijkse koeien konden tot aan Libanon worden getraceerd.
Dieren vervoerd zonder voldoende voedsel of water op schepen en vrachtwagens
Meestal krijgen de dieren tijdens de zware, vaak wekenlange reizen onvoldoende voedsel en water. Ze worden zonder bescherming blootgesteld aan hitte en kou en staan dicht tegen elkaar in hun eigen uitwerpselen. Tijdens het transport verdringen ze elkaar en veroorzaken ze verwondingen. Als ze vallen, kunnen ze worden doodgetrapt.
Dieren in de internationale leerindustrie worden gewoonlijk gehouden, vervoerd en gedood in vuile, overvolle omstandigheden waarin verwoestende zoönosen kunnen ontstaan en zich kunnen verspreiden. Het kan dagen duren om dieren over de landsgrenzen te vervoeren. En door wereldwijde veiligheidsproblemen, zoals de coronaviruspandemie, moeten dieren nog langere reizen en meer leed ondergaan. De stress van het transport – vaak verergerd door langdurige vertragingen – leidt niet alleen tot onmetelijk leed maar ook tot een verhoogd risico op het verspreiden van ziekten, waarvan sommige kunnen worden overgedragen op mensen.
Gedood zonder verdoving voor leerproductie
In veel landen worden de dieren gedood zonder eerst te worden verdoofd. Koeien, schapen en geiten worden gewoon tegen de grond gedrukt, soms worden ze vastgebonden en wordt hun de keel afgesneden met een mes. Door slecht opgeleide arbeiders of door het gebruik van botte messen is hun dood pijnlijk en kan deze enkele minuten duren. Uit opnames uit Libië en Libanon blijkt dat arbeiders de keel van schapen en koeien doorsnijden in het volle zicht van de andere dieren en ze op een stapel gooien om ze al kronkelend en trappend uit te laten bloeden.
Gewonde dieren worden illegaal gedood in slachthuizen
Hoewel het in Turkije verboden is om gewonde of stervende dieren naar het slachthuis te vervoeren, blijkt uit de beelden dat arbeiders met geweld een zwak, schijnbaar stervend rund uit een gelede vrachtwagencombinatie sleurden en vervolgens zijn keel in het slachthuis doorsneden. Zelfs zwangere dieren moeten dit soort ellende doorstaan. En als ze zich tijdens het transport verwonden, worden ook zij naar het slachthuis gesleept en samen met hun ongeboren baby’s gedood. De huid van ongeboren kalveren, bekend als ‘slunk’, wordt in landen als China als bijzonder waardevol voor leer beschouwd en bereikt ook landen over de hele wereld via de wereldwijde leerhandel.
Koeien worden met geweld van schepen gesleept met kranen
Wanneer de dieren na dagen of weken eindelijk hun bestemming bereiken, is hun vacht vaak bedekt met een dikke laag uitwerpselen en urine. Sommigen zijn zo zwak of gewond dat ze niet meer de kracht hebben om op te staan. Ze worden met kranen omhoog gehesen, waarbij ze met hun hele gewicht aan één poot hangen. Aangezien een volwassen koe meer dan 450 kilo weegt, kan dit ondragelijk pijnlijke ontwrichtingen en botbreuken veroorzaken.
De oorsprong van leer is vaak onbekend
Vanwege ontoereikende etiketteringsvereisten voor leerproducten en niet-transparante handelsroutes is het meestal onmogelijk om de oorsprong van de dieren en hun huiden te achterhalen. Consumenten kunnen niet weten of hun schoenen of handtassen zijn gemaakt van de huid van een koe, een hond of een kangoeroe of in welk land het dier is geslacht. Aanduidingen als “Made in Italy” onthullen geen informatie over de oorsprong of de verwerking van de huid – alleen waar het eindproduct is geproduceerd.
Leer is een ramp voor mens en natuur
Leer veroorzaakt niet alleen dierenleed, het is ook een van de meest milieubelastende producten ter wereld. Elke dag worden onvervangbare regenwouden geruimd om koeien te laten grazen en hun voer te telen. De methaanemissies van de dieren dragen ook enorm bij aan klimaatverandering. Daarnaast worden tal van chemicaliën zoals chroom en formaldehyde gebruikt in het looiproces, wat een gevaar vormt voor zowel het milieu als de mens. Eindproducten zoals schoenen, handtassen en kleding bevatten vaak sporen van chroom-6, een kankerverwekkend zwaar metaal.
Wat je kunt doen
Ongeacht de oorsprong van leer is het altijd verbonden met dierenleed en aantasting van het milieu. Terwijl we honden en katten als onze metgezellen behandelen, staan miljoenen dieren zoals koeien, schapen en geiten tot aan hun knieën in hun eigen uitwerpselen en worden ze gekweld door elektrische schokken, de halve wereld over vervoerd in krappe vrachtwagens en uiteindelijk gedood. Controleer in het belang van dieren alsjeblieft altijd het etiket, en als er ‘leer’ of het bijbehorende symbool ervoor op staat, laat het artikel dan in de winkel liggen. Kies in plaats daarvan voor duurzaam synthetisch leer en vegan alternatieven gemaakt van innovatieve materialen zoals gerecycled plastic, kurk of zelfs ananasbladeren, champignons, druiven, appelschillen of ander fruitafval.
Wil je meer doen om het doden van dieren voor hun huid te stoppen?
H&M kan niet zeggen dat het vindt dat geen enkel dier ooit zou moeten lijden in naam van de mode als het nog steeds leer verkoopt, dat vaak afkomstig is van koeien die opsluiting, extreme drukte en ziekte moeten doorstaan en niet voldoende voedsel en water krijgen.
Innovatieve vegan leeropties die de stijl en de look van leer nabootsen zijn goed verkrijgbaar, en meer consumenten dan ooit dragen vegan vanwege hun zorg voor het milieu en dieren. Vraag H&M om alleen vegan leer te verkopen.