PETA US neemt oproep tot bontverbod mee de bestuurskamer van Farfetch in
Op de dag dat de in het Verenigd Koninkrijk gevestigde online modegigant Farfetch voor het eerst aan de New York Stock Exchange genoteerd was, werd PETA US een van zijn eerste aandeelhouders – een stap die de dierenrechtenorganisatie in staat zal stellen de jaarvergaderingen van het bedrijf bij te wonen en er officieel op aan te dringen een einde te maken aan de verkoop van walgelijke bontproducten op de website van Farfetch, inclusief artikelen gemaakt van vossen, coyotes, chinchilla’s en dassen. Het bedrijf blijft ook bontkleding voor kinderen verkopen, hoewel PETA UK het bedrijf heeft gewezen op de bewezen gevaren die contact met deze vachten vol chemicaliën opleveren voor immuunsystemen in ontwikkeling.
Achter elke nertsenjas, parka met wasberenrand en muts met konijnenbontpompon op de Farfetch-website schuilt een ellendig leven en een gewelddadige dood. Het merendeel van de vachten die vandaag de dag worden verkocht is afkomstig van intensieve fokkerijen, zoals die in Europa en China, waar dieren in kleine draadgazen kooien worden opgesloten en hen de mogelijkheid wordt ontzegd om alles te doen wat natuurlijk en van belang voor hen is, zoals spelen, rennen, eten zoeken en een gezin stichten.
De stress van deze extreme opsluiting zorgt ervoor dat velen gek worden, en vechten, zelfverminking en kannibalisme komen vaak voor. Aan het einde van hun korte, ellendige leven worden ze op afgrijselijke wijze gedood, zoals door vergassing, elektrocutie en verdrinking. Sommigen worden zelfs levend gevild.
In het wild worden dieren gevangen in stalen valklemmen die op hun ledematen dichtslaan en vaak tot op het bot snijden. Ze kunnen dagenlang lijden aan bloedverlies, gangreen en aanvallen van roofdieren voordat ze worden doodgeschoten of doodgeknuppeld. Ondanks deze immense wreedheid heeft Farfetch nog geen bontverbod ingevoerd.
De bontindustrie is op weg naar de geschiedenisboeken. Moderne ontwerpers van luxekleding zeggen “nee” tegen bontvachten en “ja” tegen mooie en innovatieve vegan stoffen die vriendelijker zijn voor dieren en het milieu. Uit een enquête is gebleken dat 84 procent van de Nederlanders het onacceptabel vindt om dieren te doden voor bont, topontwerpers zoals Vivienne Westwood, Versace, Gucci, Stella McCartney en sinds kort Burberry hebben een beleid tegen het gebruik ervan in hun collecties.
Farfetch heeft geen enkel excuus om toe te blijven staan dat gewetenloze merken wreedheid op de website van het bedrijf verkopen. Vorig jaar prees PETA de rivaliserende luxe-retailer YOOX NET-A-PORTER GROUP voor het verbod op de verkoop van bont op al zijn websites naar aanleiding van oproepen van klanten. Hoewel PETA met leidinggevenden van Farfetch heeft overlegd, heeft het bedrijf nog niet dezelfde medelevende en zakelijk slimme beslissing genomen.
Wat je kunt doen
Farfetch staat ook de verkoop toe van producten die angora bevatten – de zachte vacht van angorakonijnen. Deze dieren worden meestal geplukt terwijl ze nog leven, maar liefst vier keer per jaar. Spreek je uit tegen deze wreedheid en vraag Farfetch te beloven om te stoppen met de verkoop van bont en angora.